Meld uw klacht via de klachtenregeling die staat omschreven in de folder Amstelring Klachtenregeling. De afhandeling van een klacht duurt maximaal 6 weken. Deze termijn kan eenmalig worden verlengd met 4 weken.
Wilt u in vertrouwen praten over uw klacht? Of hulp bij het indienen ervan? Ga dan naar een klachtondersteuner. U kunt rekenen op strikte geheimhouding.
Klachtondersteuner: |
Voor: |
|
Dhr. John Hilgers; Landelijke steunpunt (mede)zeggenschap (LSR) Kanaalweg 17, 3526 KL Utrecht Mobiel: 06 - 194 623 65 Mail: j.hilgers@hetlsr.nl Website: hetlsr.nl |
|
|
Mw. Ingeborg van de Poll Landelijke steunpunt (mede)zeggenschap (LSR) Kanaalweg 17, 3526 KL Utrecht Mail: i.vandepoll@hetlsr.nl Telefoon: 06 - 336 872 78 (bereikbaar op dinsdag, donderdag en vrijdag) Website: www.hetlsr.nl |
|
Als cliënt of vertegenwoordiger van een cliënt die te maken heeft met de Wet zorg en dwang (Wzd), heeft u recht op bijstand door een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd (CVP). Deze kunnen u gratis bijstaan bij klachten of vragen over de uitvoering van de Wzd. Zij zijn in dienst van de organisatie Zorgstem, niet bij Amstelring en zij zijn dus onafhankelijk. U kunt gratis van hun diensten gebruik maken.
Zie ook de Website van Zorgstem voor meer informatie over het werk van de CVP: www.zorgstemvertrouwenspersonen.nl
De CVP’s:
De wet heeft als uitgangspunt “Nee, tenzij.” Dat betekent dat alleen als het niet anders kan, en alle alternatieven zijn onderzocht, er beslissingen genomen mogen worden als het gaat om onvrijwillige zorg. Heeft u een vraag of klacht over de onvrijwillige geboden zorg of ondersteuning, en wilt u er met een onafhankelijke partij over praten? Neem dan contact op met de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en Dwang:
Klachten van cliënten die betrekking hebben op beslissingen in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd) worden direct (zonder eerst een interne afwikkeling) door de landelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (www.kcoz.nl) in behandeling genomen. De cliënt, zijn vertegenwoordiger of nabestaande van de cliënt kan een schriftelijke en gemotiveerde klacht indienen bij de KCOZ over de inzet van onvrijwillige zorg en onvrijwillige opname en/of verblijf in een zorginstelling. De cliënt of zijn vertegenwoordiger kan zich daarbij laten bijstaan door de onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd van Zorgstem.
Sinds 1 januari 2020 is de wet BOPZ vervangen door de Wet zorg en dwang (Wzd). De Wzd noemt 9 onderwerpen waarover op basis van de Wzd een klacht kan worden ingediend: