Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de content
Tekstgrootte: a a
Contrast:

Een Saar snapt wat nodig is!

Samen boodschappen doen, een kopje koffie op een terras, meegaan naar een doktersafspraak. Saar aan Huis biedt persoonlijke begeleiding, ondersteuning bij dagelijkse activiteiten en gezelligheid. Daar bloeit iedereen toch van op!

“Aandacht is het sleutelwoord”, aldus Margot Lutz, vestigingsmanager Haarlemmermeer bij Saar aan Huis. “Of u nu veel alleen bent en behoefte heeft aan gezelschap, u minder mobiel bent en daarbij hulp kunt gebruiken, als mantelzorger een paar uur voor uzelf wilt hebben... U kunt het zo gek niet bedenken of u kunt hiervoor Saar aan Huis inschakelen.”

Tijdige zorgvraag

“Helaas maken we al te vaak mee dat mensen ons inschakelen op het moment dat de zorgvraag van de zorgvrager heel pittig is”, vertelt Margot. “Het lastige daarvan is dat deze mensen meestal een grote weerstand hebben om zorgverleners toe te laten. Mantelzorgers gaan steeds verder in de ondersteuning van hun familielid, waarbij ze geleidelijk aan hun grenzen verleggen. Ze roepen pas onze hulp in als het water ze aan de lippen staat. Zonde. Achteraf horen we altijd: ‘Hadden we dit maar eerder gedaan.’”

Woonzorgcentra

“Dat kan bijvoorbeeld ook bij bewoners in woonzorgcentra die liever een-op-eencontact hebben, omdat ze in een groep te veel prikkels kunnen ontvangen. Voor mantelzorgers geeft het rust en ruimte dat iemand anders dan zijzelf hun familielid kan bezoeken.” 

Persoonlijke benadering

“Tijdens een intakegesprek inventariseert de vestigingsmanager zorgvuldig wat de hulpvraag is. Wat is de achtergrond van de persoon en wat zijn de persoonlijke wensen en interesses? De vestigingsmanager gaat vervolgens op zoek naar een Saar die zo goed mogelijk bij deze persoon aansluit.” 

Vertrouwen

Liesbeth (85) vertelt over de eerste kennismaking met haar Saar aan Huis Marja (65): “We hadden direct een goede klik. De onderlinge band groeit in de loop van de tijd. Marja komt om de week twee uur bij mij, zodat mijn man tijd voor zichzelf heeft. Ik zit in een rolstoel en wil niet alleen zijn en mijn man wil mij sowieso niet alleen laten. Marja en ik praten wat af met elkaar. Ze brengt me naar de kapper, ze neemt me mee uit wandelen, we spelen spelletjes zoals scrabble. We hebben het heel gezellig met elkaar.” Marja: “Belangrijk is dat bij het eerste bezoek het gevoel goed is en er een gelijkwaardige relatie is. Maak bespreekbaar wat je wilt, zodat een Saar zich daaraan kan aanpassen. De basis voor een fijne samenwerking is vertrouwen. Als dat er niet is, dan kunt u beter gelijk stoppen en vragen om een andere Saar die beter bij u past. Liesbeth en ik delen veel aspecten met elkaar en ik heb veel herkenning in de verhalen over vroeger.”

Jong gezin

Marja vervolgt: “Ik kom ook bij een jong gezin. De moeder in dit gezin heeft een ziekte, waardoor ze hulp nodig heeft bij de verzorging van haar kind. Een collega van mij komt daar twee keer per week. Zelf kom ik twee keer per maand, zodat de vader tijd voor zichzelf heeft. Ik vind het heel fijn dat ik op een betrokken en positieve manier een toevoeging voor iemand kan zijn, waardoor ik met veel plezier deze rol vervul. "Het doet jezelf goed om op deze manier een steentje bij te dragen. Je kunt zoveel betekenen met zo weinig moeite en de mensen zijn enorm dankbaar. Ik kan het iedereen aanraden."

Voeding en Vitaliteit

“Uiteraard staat het welzijn van de zorgvrager voorop”, legt Margot uit. “We ondersteunen bij het vergroten van de zelfredzaamheid. Krijgt iemand na revalidatie oefeningen van de fysiotherapeut mee? Wij kunnen daarbij helpen.

We organiseren voor onze Saars regelmatig specifieke trainingen, waaronder over Voeding en Vitaliteit. Hierin werken we onder meer met diëtisten samen en houden in de gaten of iemand voldoende beweegt en eet. Het is toch veel uitnodigender de tafel te dekken en samen aan tafel te gaan? We kunnen daarin echt veel betekenen. Zo was er een dame die haar heup had gebroken. Ze kon zichzelf moeilijk zelfstandig verzorgen en verslechterde ook mentaal. Een van onze Saars bezocht deze mevrouw regelmatig. Door gezonde voeding aan te bieden, er voor haar te zijn, kwam deze mevrouw er snel weer bovenop. Met onze aanvullende zorg en aandacht maken we het verschil.”

Covid-19

“Tijdens corona weten veel mensen ons te vinden”, gaat Margot verder. “Het spreekt voor zich dat we de RIVM-regels volgen. In de praktijk blijkt dat we onze dienstverlening alsnog goed kunnen aanbieden. En juist in periodes waarin de overheid ons vraagt binnen te blijven, zijn wij een welkome afwisseling.”

Artikel uit Amstelring Plus 1 - februari 2022