Waarom is vitamine D belangrijk?

Hoe voorzie je jezelf van voldoende vitamine D?

Ook al eet je nog zo gezond mogelijk, grote kans dat je een vitamine D tekort hebt. Hoe herken je een tekort en hoe voorzie je jezelf van voldoende vitamine D?

Een van de belangrijkste functies van vitamine D is het tegengaan van botontkalking. Met voldoende vitamine D behoud je je spierkracht. Een van de eerste signalen dat je lichaam over onvoldoende vitamine D beschikt, is dat je moeilijk uit een stoel kunt opstaan of dat je moeite hebt met traplopen. Bovendien zou vitamine D een rol spelen bij het evenwicht. Je hebt dus minder risico om te vallen met voldoende vitamine D.

Belangrijkste bron

Je huid heeft zonlicht nodig om vitamine D aan te kunnen maken. De belangrijkste bron van deze vitamine is dus de zon. Tussen 11.00 uur en 15.00 uur is de zon op zijn best, maar pas op dat je niet verbrandt. Vitamine D zit beperkt in voeding. Kom je dus weinig buiten –en dan het liefst zodanig dat de zon op je huid kan schijnen- is het verstandig om het hele jaar vitamine D supplementen bij te slikken. Afhankelijk van je leeftijd wordt de dosering aangepast. Vraag je huisarts of apotheek om advies.

Risicogroepen
Baby’s en kinderen tot 4 jaar komen net als 65-plussers in een verzorgings- of verpleeghuis weinig buiten en hebben vaak een groot tekort aan vitamine D. Mensen met een donkere huid maken minder vitamine D aan. Ook voor zwangere vrouwen en voor vrouwen vanaf 50 jaar is voldoende vitamine D belangrijk. Vanaf 50 jaar of ouder adviseert de Gezondheidsraad sowieso om het hele jaar door vitamine D bij te slikken.

Symptomen tekort aan vitamine D

  •        verzwakking van de spierfuncties, met name krachtverlies
  •        krampen en trillingen van de spieren
  •        angstaanvallen
  •        algemeen gevoel van moeheid en lusteloosheid
  •        pijn in de gewrichten en/of de spieren
  •        bloedend tandvlees
  •        breekbare botten
  •        constant tekort aan energie

Opname vitamine D
Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is en wordt vooral opgeslagen in het vetweefsel van ons lichaam. Doordat deze vitamine zich daar vooral blijft opslaan, lopen mensen met overgewicht het risico dat deze vitamine niet goed zijn werk doet.

Voedingsmiddelen met vitamine D

Vette vis, zoals haring, zalm en makreel zijn voorzien van vitamine D. In mindere mate vlees en eieren. In Nederland voegt men vitamine D toe aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie). In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarines en halvarines (bron: Voedingscentrum). 

 
Maaltijdservice aan huis

Wil je gevarieerd en ook gezond eten? Denk dan eens aan de Maaltijdservice aan huis. Deze voedzame en gezonde maaltijden worden bij je thuisbezorgd. Je hebt de keuze uit koelverse, vriesverse en warme maaltijden aan huis.