Amstelring Plus 3-2023

“Rond 1950 was een wasmachine een kostbaar bezit dat niet iedereen zich kon permitteren. Het is bijna niet meer voor te stellen, toen haalden wij maar een paar keer per jaar de opgespaarde vuile was op. Wasmanden gevuld met de grote stukken, soms wel dertig kilo zwaar, werden van zolder gesleept.” Eigenaar Martin Roest kan putten uit zo’n 150 jaar geschiedenis, waarin het familiebedrijf Slenders Wasserij Stomerij al de was verzorgt in Haarlem en verre omstreken. Tijd voor elkaar Draait tegenwoordig in ieder huishouden wel een wasmachine, de vraag naar de Wasservice blijft toenemen. “Jonge gezinnen vragen ons na de vakantie hun was te verzorgen. De kosten nemen zij, heel slim, mee in het vakantiebudget. Zo houden ze nog even het vakantiegevoel vast.” Ook voor senioren met mantelzorgers die niet in de buurt wonen, blijft de Wasservice een oplossing. “We worden uit het hele land gebeld voor hulp met de was, “ vertelt Martin verder. “Kinderen die ver weg wonen, gaan voor ‘quality time’ bij een bezoek aan vader of moeder. Niet de was hoeven doen, maar liever samen koffie drinken, een ommetje maken en een fijn gesprek voeren.” Op volle toeren In de hoofdvestiging van de wasserij aan de Narcissen- straat in Santpoort-Noord draaien dagelijks vier enorme wasmachines en twee grote drogers op volle toeren. De was wordt bij binnenkomst met de hand nauwkeurig gesorteerd. Niet alleen op temperatuur en kleur, wassen of stomen, maar ook op nabehandeling. Strijkgoed en vouwgoed volgen een verschillende route. Met de mangel worden theedoeken, lakens en slopen gestreken. Blouses en overhemden worden voor het beste resultaat op de strijkafdeling met de hand gestreken. Overige was wordt gedroogd en opgevouwen. Na een kwaliteitscontrole wordt de was netjes ingepakt in de waszak en meegegeven aan de chauffeur. “Tussen het ophalen van de vuile was aan huis en het weer afleveren van een waszak met schoon wasgoed, zitten veel stappen,” legt Martin uit. “Een zorgvuldig uitgevoerd proces, waarbij onze medewerkers echt begrijpen wat het betekent voor de klant om het wasgoed weer perfect terug te krijgen. Belangstelling hebben voor elkaars werk helpt ook mee. Dan rijdt bijvoorbeeld de dame van de inpak een dagje mee met de chauffeur, om te zien wat er met de waszak gebeurt, die zij met zoveel zorg heeft ingepakt.” 12 Ieder mens wordt blij van een frisse stapel gestreken linnengoed in de kast. Bij Slenders dragen werklust en levenservaring bij aan een perfecte, schone was. Ervaren jaren Wasservice aan huis GEMAK AAN HUIS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=