'Als mevrouw Nel niet was gekomen...'

Nel is thuisbegeleider bij Amstelring

Thuisbegeleiding helpt mensen op de rails

Problemen achter de voordeur? Het kan verkeren. Soms hoeven er maar een paar dingen tegelijk mis te gaan en daar ga je. Thuisbegeleiders helpen mensen die er zelf niet meer uit komen. Zoals Romy.

Een jaar of zeven geleden zat Romy (niet haar echte naam) thuis tussen stapels ongeopende post. Ziek. Verlamd bijna, van de stress. Kleine betaalachterstanden waren met doorgedraaide incassokosten opgelopen tot serieuze schulden. Ze was haar werk kwijt en wist niet hoe aan geld te komen. Haar zoontje ging stuiterend door het huis. En ze stond er helemaal alleen voor. ‘Hoe het met me ging?’ Romy denkt er eigenlijk liever niet aan terug. ‘Ik wilde voor de trein, echt waar. Als mevrouw Nel niet was gekomen.. ’

Mevrouw Nel is Nel van Laar, een van de ongeveer 65 thuisbegeleiders in dienst van Amstelring. Ze heeft een lange geschiedenis in maatschappelijke hulpverlening. Toch blijven verhalen als van Romy haar raken. Die verhalen staan niet op zichzelf. Schulden, opvoedproblemen, verslaving, mishandeling, slechte gezondheid, eenzaamheid… het is aan de orde van de dag.

Amstelring Thuisbegeleiding

Vijf weken Suriname

De thuisbegeleiders begeleiden in totaal zo’n rond 550 cliënten. Ze werken vaak binnen een sociaal wijkteam, en natuurlijk vooral bij mensen thuis. ‘Wat je eerst doet,’ zegt Nel, ‘is samen puinruimen. Letterlijk ruimte maken, de post openen en ordenen, echt de basisdingen. Bij Romy was het vooral belangrijk overzicht te krijgen en inzicht te geven. Dit zijn je schulden. Dit komt erin. Dit gaat eruit. En zo kunnen we het aanpakken om je leven weer op orde te krijgen. Je zegt niet hoe het moet,’ benadrukt Nel, ‘maar laat vooral zien hoe het kan. Samen naar het UWV, samen naar de school, een spelletje met de kinderen, bellen met instanties. Een volgende keer kijk je wat iemand zelf kan. Je bevestigt wat goed gaat en geeft complimenten. Zo werk je steeds een stapje dichter naar de doelen toe. Het opperdoel van een thuisbegeleider is altijd om zichzelf zo overbodig mogelijk te maken.’

De begeleiding van Romy is al een tijdje geleden afgerond. Romy belt Nel alleen af en toe nog om advies. Of haar doelen gehaald zijn? ‘Wat heet!’ Nel is oprecht trots op deze cliënt. Zij heeft niet alleen al haar schulden afbetaald. Ze heeft, met ongelofelijke discipline, ook kans gezien zoveel te sparen dat ze met de kinderen vijf weken naar Suriname kon. Het betekende: geen kleding voor zichzelf, geen lekkere dingen, niet naar de kapper. Alles voor haar twee kinderen. Beiden – zoon met adhd-medicatie – doen het prima. ‘Mevrouw Nel heeft mijn leven gered,’ zegt Romy.

‘Je komt achter de voordeur en ziet problemen meteen in hun context.’ 
Nel, Thuisbegeleider bij Amstelring

Verlichting en structuur

‘Het is een succesverhaal,’ beaamt Nel, ‘maar ook weer niet heel ongebruikelijk. Meestal lukt het wel om verlichting en structuur te brengen. Als cliënten eenmaal het gevoel krijgen de regie over hun eigen leven te kunnen nemen, zijn ze meestal ook gemotiveerd de juiste keuzes te maken. Natuurlijk zijn er mensen bij wie dezelfde problemen weer terugkomen, omdat de motivatie kennelijk ontbreekt. Dan zakt de moed je wel eens in de schoenen. Maar nooit voor lang. De kracht van thuisbegeleiding,’ denkt Nel, ‘is dat je achter de voordeur komt en problemen meteen in hun context ziet. Vervuiling, armoede, eenzaamheid. Eén blik zegt meestal genoeg. Maar wat daarnaast absoluut een sleutelwoord is, is samenwerking. Met de cliënt, maar ook met het netwerk en alle hulpverlening om de cliënt heen.’

Manager Thuisbegeleiding Ilse de Vries ziet duidelijk de meerwaarde van de verbeterde samenwerking in de hulpverlening de laatste jaren. ‘Burgers worden er beter door geholpen,’ zegt ze, ‘maar ook de hulpverlening zelf. Je leert van elkaar. Als het gaat om verslaving bijvoorbeeld, schulden, laaggeletterdheid, gemeentelijke regels, mogelijkheden in de wijk. Elke samenwerkingspartner brengt eigen expertise en vaardigheden in. Daardoor komt er via de teams weer nieuwe kennis in de diverse organisaties terug. Een mooie kruisbestuiving.’

© Amstelring

Dit artikel komt uit onze maandelijkse nieuwsbrief. Ook de nieuwsbrief ontvangen? Meld u aan.

Meer lezen